Now Reading
Toen Valentijnsdag nog écht Valentijnsdag was

Toen Valentijnsdag nog écht Valentijnsdag was

Lisa Bollen (24) schrijft lifestyle columns over de meest uiteenlopende topics, vandaag deelt zij haar gedachtegang over de meest liefdevolle commerciële dag van het jaar: Valentijnsdag.

14 februari: de dag van de liefde en hét moment om met elkaar de liefde te vieren. Ieder jaar weer staan de winkels vol met rode rozen en vliegen de kaarten met romantische teksten je om de oren. Verklaar jij na jaren van uitstellen eindelijk de liefde aan je collega, plan je een gezellige avond samen met je partner of ben je meer van het versturen van een zoetsappige bericht naar je Tinder match?

Met Valentijnsdag in het vooruitzicht begint het echter niet bij iedereen te kriebelen… Daarmee bedoel ik niet alleen de mensen zonder partner, maar juist de mensen mét partner hebben steeds minder plezier met het vieren van deze dag. Maar hoezo?! Valentijnsdag draait om de liefde en die mag echt wel wat vaker naar elkaar uitgesproken worden! Natuurlijk is deze dag voor iedereen ter wereld op 14 februari en hebben veel bedrijven hier een marketing stunt van gemaakt, maar so what? Verras jij je partner vaak met een avondje uit? Of roep je juist heel hard: “Wat een onzin! Ik vier Valentijnsdag het hele jaar door!”.

Steeds duidelijker ontstaat er een scheiding tussen de voor-en tegenstanders van Valentijnsdag. Zo staan aan de ene kant de romantici wie samen proosten op de liefde tegenover de ‘wat-een-commerciëleonzin-die-valentijnsdag’ groep mensen. In de loop der jaren hebben heel wat bedrijven slim ingespeeld op het vieren van Valentijnsdag. Zo word je overspoeld met speciale aanbiedingen om je partner te verrassen met een valentijnsmenu aangeboden door vrijwel elk restaurant.

Het klopt dat bedrijven ons steeds meer triggeren om massaal dure cadeau’s voor elkaar te kopen, maar is dat zo’n schokkend nieuws? Inmiddels weten we allemaal dat er (niet alleen) op Valentijnsdag commercieel wordt ingespeeld op ons koopgedrag. Net voor de kerst weten veel bedrijven ons te overspoelen met reclames met hierin ‘de kerstgedachte’ en is ons 3-gangen diner nog net niet voor ons uitgestippeld. Dit lukt ze trouwens niet alleen met kerst, maar ook voor Moederdag en Pasen lukt hen dit uitermate goed! We scannen allemaal onze kortingskaart bij het afrekenen van onze boodschappen en kijken (graag of niet) naar reclames op TV. Waarom doen we er op Valentijnsdag dan toch allemaal zo moeilijk over?

Het ontstaan van Valentijnsdag is alweer eeuwen geleden. In de 3de eeuw na Christus zorge de in Rome wonende priester Valentinus ervoor dat men voor het eerst in het openbaar zijn/haar geliefde ongestraft mocht verrassen. Vele eeuwen later wordt niet meer Valentinus, maar Cupido al snel gerelateerd aan de dag van de liefde. Echter is de schaamte vanwege het niet vieren van Valentijnsdag flink verschoven. Tegenwoordig durf je amper uit te spreken dat jij wél Valentijnsdag viert. Krijg je koude rillingen op je rug wanneer je denkt aan elkaar verplicht de liefde verklaren? Houd daar eens mee op!

De trend tegen Valentijnsdag lijkt zich steeds verder voort te zetten. Mensen vinden je raar als jij een verassing voor je partner of geheime minnaar in petto hebt. Waarom besparen we op de liefde? Dit is een uitgelezen kans om extra moeite voor elkaar te doen en te laten zien wie je lief hebt. Doe iets leuks, klein of groot maakt allemaal niet uit.

En ergens weet ik het zeker.. Stiekem hoop jij ook op een kaartje van een geheime liefde of vertel jij dolgraag aan je collega hoe gek je wel niet op haar bent! Laten we stoppen met zeuren over ‘hoe commercieel Valentijnsdag wel niet is geworden’. Laat Cupido zijn peilen schieten, reserveer een restaurant, bestel die rozen en schaam je niet! 

© 2019 QUANT MAGAZINE BY CREAMY CONCEPTS. ALL RIGHTS RESERVED.
Scroll To Top